Meer werkplezier in je organisatie? Onze Top 5

UPDATE: 9 juni 2022 (Broer Hofman)

‘Werkplezier gaat over hoeveel voldoening en blijdschap een werknemer ervaart in zijn/haar werk. ”Zit dit goed, dan heeft dit voor jou als werkgever veel voordelen. Tevreden werknemers hebben namelijk een hoge productiviteit en verlaten een organisatie minder snel. Maar hoe zorg je voor (meer) werkplezier in je organisatie?

Krijg jij enorm veel energie van je werk en sta je elke dag weer te trappelen om aan de slag te gaan? Helaas is dat niet voor iedereen het geval. Wanneer de mensen binnen jouw bedrijf geen werkplezier hebben, heeft dat invloed op je hele operatie. Veel bedrijven streven naar werkplezier, maar lang niet alle bedrijven halen dit. Wist je dat 1.8 miljoen mensen wereldwijd ongelukkig zijn op het werk? Genoeg reden dus om te investeren in het welzijn van je collega’s. Hieronder vertellen we je wat je kunt doen om een positieve invloed op je werknemers te hebben.

Wat is werkplezier?

Werkplezier gaat over hoe gemotiveerd, voldaan en tevreden een werknemer is met zijn/haar baan.

Werktevredenheid ontstaat wanneer iemand het gevoel heeft dat hij of zij een stabiele baan heeft, groeit in zijn of haar carrière en een comfortabele balans heeft. Wanneer alles in balans is, ben je sneller tevreden aangezien het werk voldoet aan je verwachtingen

Werkhouding

De drie aspecten van werkplezier

Er zijn eigenlijk drie aspecten die invloed hebben op werk plezier en dus prestaties.

Aspect 1: Medewerkers eigenschappen

Het klinkt misschien gek, maar werkplezier begint uiteindelijk bij de medewerker zelf. Deze moet namelijk over een aantal eigenschappen beschikken om zo waarde toe te voegen aan de organisatie en er zelf ook wat aan te hebben. De medewerker moet beschikken over onderstaande eigenschappen: 

  • Een goede mentale en fysieke gezondheid
  • De juiste vaardigheden, kennis en houding
  • Intrinsieke motivatie om het werk ook echt te willen doen
  • Flexibiliteit, zodat hij of zij ook andere taken buiten zijn werkveld uit kan voeren
  • Organisatie eigenschappen

Aspect 2: Organisatie eigenschappen

Vervolgens zijn er ook nog de eigenschappen van de organisatie. Je moet een aantal dingen rondom het primaire proces op orde hebben zodat je medewerker zijn of haar werk goed uit kan voeren en er plezier in heeft. Dit zijn de volgende aspecten:

  • Werkmiddelen en omstandigheden (computer, werkplek)
  • De werktaken
  • De arbeidsvoorwaarden
  • De manier waarop er wordt aangestuurd, leiderschap en samenwerking met collega’s en leidinggevenden
  • De bedrijfscultuur, collegialiteit en de manier waarop je in de organisatie met elkaar omgaat
  • De waardering en vrijheid die je in jouw organisatie als medewerker krijgt
  • Een goede balans tussen werk en ontspanning doet echt heel erg goed
  • Wettelijke regels en kwaliteitsafspraken
 

Aspect 3: Wettelijke regels

Als laatste zijn er natuurlijk ook nog een aantal wettelijke regels, kwaliteitsafspraken en CAO-afspraken waar jij je als werkgever aan moet houden. Voor een medewerker is namelijk niets zo vervelend als een organisatie die haar zaakjes niet op orde heeft. Hieronder een aantal voorbeelden van wettelijke regels die bedrijf moet nastreven:

  • Inschrijven Kamer van Koophandel
  • Aanmelden bij belastingdienst
  • Bedrijfsadministratie regelen
  • Bankzaken en verzekeringen regelen
  • Vergunningen aanvragen 
Thuiswerkbeleid


Het verschil tussen werkplezier en werkgeluk?

Als we het over werkplezier hebben zijn er eigenlijk een paar stappen op de ladder. Ten eerste heb je werknemerstevredenheid. Als je tevreden bent over iets denk je na over of iets wel of niet aan je verwachtingen voldoet. Misschien heb je een lekker salaris of een fijne auto en is de koffie prima. Allemaal factoren die bijdragen aan tevredenheid en motivatie. Werknemerstevredenheid is de basis voor werkgeluk. Als je de basis al niet op orde hebt, wordt het lastig om wat meer voor elkaar te krijgen. Bij een slechte werksfeer slaan de twijfels vaak al snel toe.

Vervolgens krijgen we werkplezier. Bij werkplezier gaat het erom dat je je werk ook echt leuk vindt. We kijken hierbij verder dan alleen het werk, want ook de omgang met collega’s hoort erbij. Het gaat hierbij echt om fun. Werkplezier geeft energie en zorgt voor een goed teamgevoel. Niet elke medewerker loopt warm voor een vrijdagmiddagborrel of een avondje bowlen met collega’s. Om van een weekendje weg nog maar niet te spreken. Werkplezier draagt dus niet voor iedereen op dezelfde manier bij aan het geluk.

Tot slot komt werkgeluk, als iets heel erg persoonlijks. Wat voor de een een geluksfactor is, is voor de ander iets vreselijks. Er zijn wel een aantal generieke elementen die over het algemeen bij iedereen voor werkgeluk zorgen:

  • Positieve emoties ervaren, zoals inspiratie, trots, plezier, interesse en dankbaarheid. Dankzij positieve emoties voelen je medewerkers zich fijner.
  • Een goede verbinding hebben met collega’s, met de leidinggevende en eventueel met klanten. Een mens is een sociaal dier en verlangt ergens bij te horen.
  • Werk moet zinvol zijn en betekenis hebben. Wanneer iemand het gevoel heeft echt verschil te maken en de wereld een beetje mooier te maken, maakt dat gelukkig. Zinvol werk geeft voldoening en dat is iets waar vooral de jongere generaties naar op zoek zijn.
  • Resultaten, erkenning en vooruitgang zien in het werk. Wanneer je ziet dat je impact maakt en je werk er ook echt toe doet omdat je vooruit gaat, werkt dat erg motiverend.
  • Vrijheid is hierin ook erg belangrijk. En als je een compliment krijgt is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

Hoe ontstaat werkplezier? 5 Tips!

In de basis moet je als werkgever uiteraard je zaakjes op orde hebben. Een fijne en veilige werkplek geven, afspraken nakomen en de verbinding met wat er speelt blijven opzoeken. Maar als je een stapje verder wilt gaan, en dat wil je vast, dan verhoogt dit direct het werkplezier van jouw team.

Tip 1: Licht je collega's voor en bescherm ze

Ten eerste is het belangrijk dat je je zaken op orde hebt. Zorg voor een goede arbeidsongevallenverzekering en goede arbeidsvoorwaarden- en omstandigheden. Een werkplek moet een gezonde en bevredigende omgeving zijn. Zorg dat de werkplekken goed zijn ingericht, niemand op een versleten stoel zit en dat mensen genoeg pauze nemen.

Een goede werkgever zorgt voor zijn mensen. Het klinkt misschien aantrekkelijk om je hele kantine vol te stoppen met snoep en chips om zo een positieve invloed uit te stralen, maar je bereikt het tegenovergestelde. Steek energie in zowel de mentale als fysieke gesteldheid van je medewerkers. Zorg voor een goede pensioenregeling. Betaal de salarissen op tijd. En kom altijd, altijd je afspraken na.

Kring zitten


Tip 2: Stel realistische verwachtingen

Wist je dat de meest voorkomende oorzaak van stress en angst voortkomt uit onrealistische verwachtingen? Tel daar het onvermogen om zich te uiten bij een te hoge werkdruk bij op en je hebt een hele bak aan ontevredenheid.

Werk pikt steeds meer van je vrije tijd in. 83% van de millennials vindt de balans tussen werk en privé de belangrijkste factor bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Als ondernemer kan het lastig zijn om de doelstellingen van je bedrijf af te stemmen op de tevredenheid van je werknemers. Maar met een eerlijk gesprek tussen jou en je medewerkers, kom je al een heel eind. Dit zorgt ervoor dat je de werkstress flink verlaagt.

ESF subsidie


Tip 3: Erken en beloon

Uit onderzoek blijkt dat werknemers die het gevoel hebben dat hun superieuren hen met respect behandelen 63% meer tevreden zijn met hun baan. Het erkennen en belonen van hard werk is een van de beste manieren om de tevredenheid van werknemers op de werkplek te vergroten en een van meest effectieve drijfveren. Iedereen krijgt graag een compliment van een leidinggevende en niets is zo motiverend als waardering.

Prijs ze niet alleen als ze hard werken, want dan verhoog je juist alleen maar de werkdruk. Erkenning is al goed in de vorm van een simpel luisterend oor. Het zit hem in de kleine dingen, onthoud waar iemand van houdt. Ook persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. Mensen werken graag aan hun vaardigheden


Tip 4: Focus op de lange termijn

Kijk niet alleen naar quick wins, maar houd je strategische lange termijn doelstellingen in de gaten. En zorg ervoor dat je je medewerkers meeneemt in je strategie. Wanneer dat namelijk niet zo is, krijg je frictie en onduidelijkheid in je organisatie.

Tip 5: Communiceer, communiceer, communiceer

Je kunt niet teveel communiceren. Zo’n 10 procent van de werkende mensen voelt zich niet betrokken bij de organisatie en dat is echt schandalig. Helaas is het gebrek aan goede communicatie vaak de oorzaak van ontevredenheid over de werkplek.

Schep een open, eerlijke en ontvankelijke communicatiecultuur en zorg ervoor dat je mensen zich op hun gemak voelen. Je wilt dat ze zich open tegen je uiten en het melden wanneer iets niet in de haak is. Geef zelf het goede voorbeeld en begin er vandaag nog mee.

Zorg er ook voor dat iedereen de kernwaarden van je bedrijf volgt en ervan op de hoogte is. Dit kun je regelmatig toetsen.

Waarom is werkplezier belangrijk?

Goede werknemers zijn goud waard. Met een goed team heb je een aantal voordelen:

  • Minder personeelsverloop. Niets is zo duur als medewerkers die je voortijdig verlaten en het werkt ook niet positief op het team. Er is een gigantische krapte op de arbeidsmarkt en naar verwachting neemt dat alleen maar toe. Dat betekent dat je moet koesteren welke talenten je hebt. Goed werkplezier zorgt voor duurzame inzetbaarheid.
  • Hogere productiviteit. Werknemers die meer werkplezier hebben, werken harder – onafhankelijk van de hun functietitel of salarisschaal. Je hebt een duurzamere inzetbaarheid en je medewerkers leveren betere prestaties. Er gaat een positieve energie door je bedrijf en dat zul je zien in de resultaten.
  • Meer winst. Tevreden medewerkers zorgen voor hogere verkoopcijfers, lagere kosten en dus meer winst.
  • Loyaliteit. Wanneer iemand het gevoel heeft dat een bedrijf het beste met ze voor heeft, is het aannemelijker dat ze de missie van het bedrijf steunen en werken ze harder aan het behalen van doelstellingen. Oh en ze zijn eerder geneigd over hun werk te vertellen aan hun vrienden en dat helpt je goodwill te verspreiden.

Hoe meet je het werkplezier?

Als je een hele goed band hebt met je mensen en echt een mensen-mens bent, zul je een aardig idee hebben van het werkplezier in je organisatie. De realiteit is echter dat veel ondernemers hier simpelweg de tijd niet voor hebben.

Dus hoe kom je er dan achter? Zorg er ten eerste voor dat je een open-cultuur hebt. Organiseer een (virtueel) inloopspreekuur waarin iedereen gewoon je kantoor binnen kan lopen en zorg dat je tegen feedback kunt. Niets is zo vervelend als een baas of leidinggevende die niet tegen kritiek kan of geen empathisch vermogen heeft.

Je kunt ook onderzoek rondsturen, bijvoorbeeld door enquêtes en polls. Stel je medewerkers eens de volgende vragen:

  • Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
  • Wanneer haal jij voldoening uit je werk?
  • Leer je genoeg op de werkvloer?
  • Zou je graag een volgende stap willen maken?
  • Van welk aspect van je werk krijg je een lach op je gezicht?
  • Tegen welke taak hik je altijd op?
  • Vind je je werk leuk?

Wanneer je investeert in werkplezier en het ook daadwerkelijk regelmatig meet, zul je een positieve trend gaan zien. Nu nog vasthouden! Meet je prestaties regelmatig en overleg met je collega’s, zo weet je of je nog op het goede pad zit. Geef je collega’s ook altijd de kans om zich te laten horen, zo krijg je een positieve en open bedrijfscultuur.

Hoe kun je als HR-professional het werkplezier vergroten?

Als HR-professional staat werkplezier waarschijnlijk hoog op je agenda. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het welzijn van jecollega’s te verbeteren:

  • Investeer in geestelijk én lichamelijk welzijn. Wist je dat ongeveer 2 op de 5 werknemers is aangekomen tijdens zijn of haar huidige baan? Een ontzettend slechte ontwikkeling. Sporten met collega’s is als teambuilding en het verlaagt werkstress. Daarom bieden wij sportlessen aan op kantoor. De perfecte manier voor wat ontspanning en je zult zien dat het een positief effect heeft. Als werkgever kies je de activiteit, op kantoor of online: hardlopen, kickboksen, bootcamp of yoga. Maar ook apenkooigym, spinning of pure core training. Wat past bij de organisatie én de mensen?
  • Zorg dat je nauw contact hebt met de leidingevenden in je organisatie. Zij weten wat er speelt in de teams en waar behoefte naar is.
  • Besteed aandacht aan een veilige werkomgeving. De laatste tijd wemelt het van de #metoo schandalen op de werkvloer en dat is het laatste wat je wilt. Creëer een cultuur en werksfeer waar eerlijk wordt gecommuniceerd. Dit zou in je kernwaarden moeten staan.
  • Besteed aandacht aan ontwikkeling en feedback. Niets is zo motiverend als vaardigheden verbeteren en vooral de hedendaagse talenten staan hier echt voor open.

Hoe groot is het werkplezier in jouw organisatie?

Zet voor jezelf eens op een rijtje hoe goed jij bovenstaande factoren in jouw organisatie hebt geïmplementeerd. Hoe vaak spreek jij je waardering uit tegen je werknemers? Weet je of ze veel stress ervaren, wat ze doen in hun vrije tijd en hoe zij hun werkomgeving ervaren? En weet je wat hun drijfveren zijn?

Praat hierover met de leidingevenden in je organisatie. Heb je ook al eens een medewerkerstevredenheidsonderzoek rondgestuurd? Dit is een goede nulmeeting om te kijken hoe het gesteld is met het geluk in je organisatie.

Meer weten over werkplezier?

Heb je advies nodig voor het creëren van meer werkplezier? Neem contact op met ons en wij voorzien je graag van meer informatie.

Over de auteur

Broer Hofman
Broer HofmanMarketing & Sport
Lees verder
Mijn naam is Broer Hofman en ik studeer aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik zit in mijn derde jaar van Commerciële Economie en ben bezig met de afstudeerrichting Sportmarketing. Ik heb een passie voor sport en marketing en tijdens mijn stage ben ik momenteel bezig met het ontwikkelen van mijn skills op dit gebeid.
Share on linkedin
LinkedIn

Enkele bedrijven die je voor gingen

Anderen bekeken ook:

Werkdruk

Wat is werkdruk? 5 Manieren om werkdruk te verlagen​ >

Wat is surmenage? De 4 Belangrijkste oorzaken >

Hoe voorkom je een burn-out? 6 Cruciale tips! >

 

Scroll naar top