Bureau Opruimdag, wat is dat? Deze speciale dag wordt gevierd op de tweede maandag van januari en is een dag gewijd aan je bureau flink onder handen te nemen. Dit jaar dus op 12 januari. Waarom zou je Bureau Opruimdag vieren? Omdat je beter werkt aan een opgeruimd bureau, in plaats van in een chaos van papieren en overbodige spullen die je niet meer nodig hebt. Een goed georganiseerd bureau heeft mooie voordelen, dus doe mee met ons en vier Bureau Opruimdag van 2026 zoals het hoort. Je leest het hier!
Waarom is deze dag opgezet?
Bureau Opruimdag is opgezet om jou een goed moment (en motivatie) te geven om nou echt iets te doen aan dat overvolle, ongeorganiseerde bureau. Van uitstellen komt afstellen, maar met deze dag wordt dat voorkomen. En met deze dag kan je van je bureau opruimen een teambuilding moment maken.
Hoe schoon is jouw bureau?
Als je regelmatig aan je bureau werkt, is het niet te voorkomen dat je met een rommelig bureau, overvol met overbodige dingen eindigt. Losse papieren, kantoorartikelen die je vergeet terug te zetten en oude koffiekopjes lijken soms uit het niets te komen, om chaos te creëren terwijl je probeert om gewoon je werk te doen. Maar zelfs als het je lukt je bureau relatief georganiseerd te houden, is het toch goed om minstens een keer per jaar je bureau te reorganiseren.
Hoe ruim ik mijn bureau op de juiste manier op?
Bij je bureau opruimen is het belangrijk om van het grote naar het kleine plaatje te werken. Begin met al het afval weg te gooien. Leeg ook meteen je vuilnisbakje, als je die bij je bureau hebt staan.
Verzamel dan alles wat ruimte in beslag neemt, maar je niet meer nodig hebt, zoals oude papieren, lege verpakkingen of kopjes, bonnetjes, snoeren en mappen. Breng vervolgens alles terug op de plek waar het hoort: koffiekopjes in de keuken, kantoorartikelen in de kast, papieren met vertrouwelijke informatie opgeborgen in het archief en losse papieren zoveel mogelijk digitaliseren.
Als je twijfelt of je iets op je bureau wilt laten liggen, bedenk of je het in de komende twee dagen nodig hebt. Als het antwoord nee is, kan je het opbergen.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je alleen de nuttige spullen over hebt. Deze kan je dan organiseren. Alles wat opgeborgen kan worden, berg je op; laat het bureaublad zoveel mogelijk leeg. Sorteer je nuttige spullen in twee categorieën: dingen die je regelmatig nodig hebt en dingen die je alleen soms nodig hebt.
De spullen die je alleen soms nodig hebt, kun je wegstoppen in kasten of de laagste laatjes van je bureau. Terwijl de spullen die je vaak nodig hebt, gemakkelijk toegankelijk moeten zijn. En ook makkelijk weer op te bergen moeten zijn. Zorg er dus voor dat deze binnen handbereik liggen.
Een schone werkplek en de voordelen
Rommel om je heen kan je werk negatief beïnvloeden, terwijl een schoon, georganiseerd kantoor je juist helpt je werk beter te doen. De grootste voordelen van een schoon kantoor zijn:
- Een opgeruimd bureau geeft je ook een opgeruimd hoofd. Een bureau dat netjes en georganiseerd is, zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren op je taken.
- Een opgeruimd bureau geeft je een gevoel van controle, wat helpt om je stress op de werkvloer te verminderen.
- Een schone werkplek draagt bij aan een gezondere werkomgeving, omdat het risico op gezondheidsproblemen wordt verminderd.
- Een opgeruimd bureau maakt het makkelijk om ideeën te genereren en creatief te zijn, omdat er minder afleidingen en rommel om je heen zijn.
- Een georganiseerd bureau laat je efficiënter werken, omdat je niet aan het zoeken bent naar de dingen die je nodig hebt.
- Een opgeruimd bureau zorgt voor een professionele uitstraling, omdat het een teken is van organisatie en aandacht voor detail.
- Een schoon kantoor maakt je werkplek gezellig en verbetert de algemene vitaliteit binnen je organisatie.
3 Tips voor jouw Bureau Opruimdag 2026
Bureau Opruimdag kan je dus wat mooie voordelen opleveren, maar misschien heb je nog steeds een steuntje in de rug nodig om het karwei voor elkaar te krijgen, daarom hebben we hier drie tips om het een succesvolle dag te maken:
Tip 1: Maak het leuk
Opruimen hoeft niet een vervelend karwei te zijn! Zet je favoriete muziek op tijdens het opruimen, geef jezelf uitdagingen of doe het samen met je collega’s; zo wordt opruimen een leuke activiteit.
Tip 2: Neem de tijd
Ruim je bureau op, maar werk niet te gehaast. Dat levert je alleen maar stress op en die wil je juist verminderen. Plan een paar uur in je agenda om je bureau op te ruimen. Zo kun je je volledig concentreren op de taak en rustig werken.
Tip 3: Je opgeruimd bureau behouden
Als je je werkplek opgeruimd hebt, is het goed om het zo te houden. Dit kan je voor elkaar krijgen door bijvoorbeeld elke dag aan het einde van je werkdag je bureau even snel op te ruimen. En regelmatig te kijken of je bureau opnieuw georganiseerd moet worden. Zo heb je tijdens de volgende Bureau Opruimdag wat minder werk!
Ruim ook je digitale werkplek op
Heb je je bureau weer netjes en overzichtelijk? Vergeet dan niet dat een opgeruimde digitale werkplek minstens zo belangrijk is. Denk aan een desktop vol losse bestanden of een mailbox die uitpuilt. In februari is het Clean Out Your Computer Day, een mooi moment om ook je computer, mappenstructuur en digitale documenten eens kritisch te bekijken. Zo werk je niet alleen efficiënter, maar geef je ook je hoofd wat meer rust.