Samenwerken in een team is voor elk bedrijf van belang voor het behalen van succes. Toch kan samenwerken best een uitdaging zijn. Jij als teamlid, maar ook je andere teamleden hebben allemaal een eigen belang. Als dit belang niet overeenkomt is succes moeilijk te behalen. Het behalen van succes met jouw team hangt af van meerdere factoren. Maar eerst nemen we je mee in wat samenwerken precies inhoud.
Wat is samenwerken?
Voordat je succesvol wilt gaan samenwerken is het belangrijk dat je weet wat samenwerken precies is. Samenwerken gaat over een groep mensen die naar een gezamenlijk doel toewerken. De samenwerking is succesvol als het doel wordt bereikt. Daarnaast is het belangrijk om te kijken hoe de samenwerking is verlopen en hoe de onderlinge relaties na de samenwerking zijn. Ieders bijdrage speelt daarin een belangrijke rol.
Wat zijn de factoren van een goede samenwerking?
Er zijn verschillende punten waar je een goede samenwerking in kunt herkennen en die leiden tot positieve bedrijfsresultaten.
Factor 1: Communicatie
Er is goede communicatie binnen je team en er zijn weinig misverstanden. Als er misverstanden zijn, dan worden die snel opgelost. Gebrekkige communicatie kan tot conflicten leiden.
Factor 2: Onderlinge relaties
Jouw team heeft onderlinge relaties en iedereen binnen je team voelt zich gewaardeerd en gerespecteerd.
Factor 3: Individuele ontwikkelingen
Naast dat jouw team een gezamenlijk doel heeft, heeft iedereen ook de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en ervaringen op te doen.
Factor 4: Steun en vertrouwen
Een goed team helpt en steunt elkaar wanneer dat nodig is.
9 Goede Tips om succesvol samen te werken binnen jouw team
Er zijn verschillende manieren om de samenwerking binnen jouw team te verbeteren. Belangrijk is om te bepalen welke tips passen bij jouw situatie. Interactieve workshops kunnen ook bijdragen aan succesvol samenwerken.
Tip 1: Een helder en gemeenschappelijk doel samenstellen
Zoals je eerder las is het belangrijk als team een duidelijk gedefinieerd doel te hebben, anders bestaat er een kans dat jouw teamleden hun werk in het ‘wilde weg’ gaan uitvoeren. Een doel kan bijvoorbeeld zijn een bepaald winstdoel of een eindproduct waar iedereen naartoe werkt.
Tip 2: Kies de juiste leider
Een succesvol team heeft een succesvolle leider. Een leider moet bij de groep passen. Is dit niet het geval? Dan kunnen er conflicten ontstaan. Zeker in de beginfase van teamvorming heb je sterk leiderschap nodig.
Tip 3: Goede verdeling van taken en rollen
Een duidelijke taak- en rolverdeling is handig om te bepalen wie voor wat verantwoordelijk is. Hierdoor voorkom je misverstanden en taken die niet worden uitgevoerd. Een plan van aanpak is een goede manier om dit op papier te zetten. Het beste is als taken zo verdeeld worden dat de kwaliteiten van individuele teamleden toegepast kunnen worden.
Tip 4: Maak kwaliteiten inzichtelijk
Voordat je een rol- en taakverdeling gaat maken is het noodzakelijk dat je inzicht hebt in de kwaliteiten van jouw teamleden. Hierdoor wordt helder wie waar goed in is en ontstaan er geen discussies over wie welke taak opzicht neemt.
Tip 5: Doe onderzoek naar groepsgevoel
Het groepsgevoel is erg waardevol om te onderzoeken. Jouw team functioneert het beste als iedereen zich op zijn plek voelt en iedereen zich gewaardeerd voelt. Als iedereen op zijn eigen manier zijn kwaliteiten kan uiten, creëer je een teamgevoel en saamhorigheid.
Tip 6: Afspraak is afspraak
Maak duidelijke afspraken om een goed werkklimaat te creëren of te behouden. Zonder afspraken ontstaat er een werkklimaat waarin alles mag. Dit gaat uiteindelijk fout. Een succesvolle samenwerking vereist gedeelde verantwoordelijkheid. Als afspraken niet werken binnen jouw team, dan is het handig om deze afspraken ter discussie te stellen.
Bij het maken van afspraken dien je altijd rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Iedereen heeft natuurlijk naast zijn werk ook een privéleven waar hij of zij verschillende prioriteiten en verantwoordelijkheden heeft. Het is dus belangrijk om op een praktische en empathische manier met elkaar in gesprek te blijven over projecten en opdrachten.
Tip 7: Successen vieren
Activiteiten doen, herinneringen opbouwen en samen successen vieren maakt jouw team hechter. Teambuilding speelt hierin een hele belangrijke rol. Het versterken van de onderlinge band zit hem niet alleen in activiteiten, maar kan ook in hele kleine dingen zitten. Even bijpraten bij de koffiemachine of help elkaar met kleine dingetjes. Geef hierbij positieve feedback.
Tip 8: Tolereer tegenspraak
In jouw team heeft vast iedereen een mening en mag iedereen deze uiten. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn om tot een goed resultaat te komen. Als jouw teamleden elkaar niet tegenspreken, zullen zij zelden het best mogelijke resultaat leveren.
Tip 9: Zorg voor waardering binnen de organisatie
Het is voor een team erg belangrijk dat zij gewaardeerd worden, zeker in een grotere organisatie. Waardering zorgt ervoor dat een team gemotiveerd en tevreden blijft. En dit lijdt weer tot positieve bedrijfsresultaten.

Wat zijn verschillende rollen binnen een team?
Jouw team bestaat uit verschillende individuen met verschillende rollen. Deze rollen zeggen iets over het gedrag wat iemand op zich neemt binnen een team. Een team waarin verschillende rollen worden opgenomen is succesvoller. De teamrol die jij opneemt ligt zo dicht mogelijk bij jouw talenten, kennis en persoonlijkheid. Hieronder vind je de verschillende rollen binnen een team:
De zorgdrager: jij hebt oog voor kwaliteit en een neus voor risico en gevaar. Een zorgdrager heeft oog voor detail en maakt met veel zorgvuldigheid dingen af. Verder kan je zaken goed vooruitplannen. Zorgdragers hebben daarnaast veel zelfbeheersing en discipline. Je komt kalm en onverstoorbaar over, en draagt de gespannenheid binnenin.
De groepswerker: de groepswerker is degene binnen jouw team die het team bijeen houdt. De groepswerker streeft naar eenheid en voorkomt onnodige spanningen en confrontaties. Als groepswerker ben jij altijd loyaal naar de groepsdoelen toe. Je zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt en zorgt dat iedereen zich binnen het team op zijn gemak voelt.
De bedrijfsman: als bedrijfsman ben je sterk in het ombouwen van plannen en strategieën tot concrete taken en bezigheden. Je schat goed in wat haalbaar is en wat niet. Als bedrijfsman ben je goed in het organiseren van het team en zorg je ervoor dat taken voltooid worden.
De brononderzoeker: als brononderzoeker verken jij veel bronnen en ideeën. Je legt verbindingen, bestudeert gebieden en voert onderhandelingen.
Populaire activiteiten
Wat zijn de voordelen van samenwerken in een team?
Het is over het algemeen bekend dat succesvol samenwerken in een team meerdere voordelen biedt. Ben je ook benieuwd welke voordelen? Lees dan hieronder verder.
Voordeel 1: Je doorbreekt eilandjes cultuur
Ingewikkelde projecten en taken vragen vaak om inzichten van medewerkers uit verschillende vakgebieden. Deze inzichten zorgen ervoor dat je teamleden vanuit jouw gehele organisatie met elkaar samenwerken aan het project. Dit vraagt om meer transparantie én een open organisatiecultuur waarin samenwerking en kennisdeling worden gestimuleerd. Zo voorkom je dat afdelingen langs elkaar heen werken en doorbreek je de eilandjescultuur.
Voordeel 2: Je verhoogt de persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers
Als jouw team bestaat uit medewerkers met verschillende achtergronden, opleidingen en vaardigheden kan iedereen van elkaar leren. Deze diversiteit binnen jouw team verbetert vaardigheden als communiceren, luisteren en fouten toegeven en vergeven. Deze skills zorgen ervoor dat jouw team zich persoonlijk en professioneel verder kan ontwikkelen.
Voordeel 3: De creativiteit wordt verhoogd, wat zorgt voor een beter resultaat
In een team werken aan complexe problemen is veel effectiever dan individueel. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. Ieder teamlid draagt bij aan de oplossing van het probleem. Samenwerken in een team zorgt er daarnaast voor dat er nieuwe creatieve ideeën ontstaan.
Voordeel 4: Samenwerken leidt tot meer arbeidsproductiviteit
Als jij gaat samenwerken krijg je de mogelijkheid om taken te verdelen. Iedereen focust zich op de taak waarin hij of zij het beste in is. Door het verdelen van de taken, leidt samenwerken tot een kwalitatief beter en sneller resultaat. Daarnaast zijn jouw medewerkers productiever als zij zich bezighouden met een taak welke goed past bij hun vaardigheden. Concentreer je dus op de positieve kanten van jouw teamleden.
Voordeel 5: Samenwerken verhoogt de klanttevredenheid
Niet alleen voor je team, maar ook voor jouw klanten biedt samenwerken voordelen. Doordat elk teamlid zich focust op het project en weet wat er speelt worden de klantcommunicatie en klantenservice efficiënter. Door de samenwerking kun je sneller reageren op vragen of knelpunten. Daarnaast kunnen klanten sneller gekoppeld worden aan één van jouw teamleden. Door een betere relatie met de klant is de klant sneller tevreden.
Advies nodig?
Heb je advies nodig bij de samenwerking van jouw team? Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.
























