20 november, 2024

minuten

Broer Hofman

Meer Werkplezier in je organisatie? Bekijk hier de 5 Tips 

Werkplezier gaat over hoeveel voldoening en blijdschap een werknemer ervaart in zijn/haar werk. ”Zit dit goed, dan heeft dit voor jou als werkgever veel voordelen. Tevreden werknemers hebben namelijk een hoge productiviteit en verlaten een organisatie minder snel. Maar hoe zorg je voor (meer) werkplezier in je organisatie?

Krijg jij enorm veel energie van je werk en sta je elke dag weer te trappelen om aan de slag te gaan? Helaas is dat niet voor iedereen het geval. Wanneer de mensen binnen jouw bedrijf geen werkplezier hebben, heeft dat invloed op je hele operatie. Veel bedrijven streven naar werkplezier, maar lang niet alle bedrijven halen dit. Wist je dat 1.8 miljoen mensen wereldwijd ongelukkig zijn op het werk? Genoeg reden dus om te investeren in het welzijn van je collega’s. Hieronder vertellen we je wat je kunt doen om een positieve invloed op je werknemers te hebben.

 

Wat is werkplezier?

Werkplezier gaat over hoe gemotiveerd, voldaan en tevreden een werknemer is met zijn/haar baan. Werktevredenheid ontstaat wanneer iemand het gevoel heeft dat hij of zij een stabiele baan heeft, groeit in zijn of haar carrière en een comfortabele balans heeft. Wanneer alles in balans is, ben je sneller tevreden aangezien het werk voldoet aan je verwachtingen. Meer inzicht krijgen in de tevredenheid van je werknemers? Vraag dan een MTO aan. 

De drie aspecten van werkplezier

Er zijn eigenlijk drie aspecten die invloed hebben op werk plezier en dus prestaties.

 

Aspect 1: Medewerkers eigenschappen

Het klinkt misschien gek, maar werkplezier begint uiteindelijk bij de medewerker zelf. Deze moet namelijk over een aantal eigenschappen beschikken om zo waarde toe te voegen aan de organisatie en er zelf ook wat aan te hebben. De medewerker moet beschikken over onderstaande eigenschappen: 

  • Een goede mentale en fysieke gezondheid
  • De juiste vaardigheden, kennis en houding
  • Intrinsieke motivatie om het werk ook echt te willen doen
  • Flexibiliteit, zodat hij of zij ook andere taken buiten zijn normale werkzaamheden uit kan voeren
  • Organisatie eigenschappen


Aspect 2: Organisatie eigenschappen

Vervolgens zijn er ook nog de eigenschappen van de organisatie. Je moet een aantal dingen rondom het primaire proces op orde hebben zodat je medewerker zijn of haar werk goed uit kan voeren en er plezier in heeft. Dit zijn de volgende aspecten:

  • Werkmiddelen en omstandigheden (computer, werkplek)
  • De werktaken
  • De arbeidsvoorwaarden
  • De manier waarop er wordt aangestuurd, leiderschap en samenwerking met collega’s en leidinggevenden
  • De bedrijfscultuur, collegialiteit en de manier waarop je in de organisatie met elkaar omgaat
  • De waardering en vrijheid die je in jouw organisatie als medewerker krijgt
  • Een goede balans tussen werk en ontspanning helpt enorm
  • Wettelijke regels en kwaliteitsafspraken

 

Aspect 3: Wettelijke regels

Als laatste zijn er natuurlijk ook nog een aantal wettelijke regels, kwaliteitsafspraken en CAO-afspraken waar jij je als werkgever aan moet houden. Voor een medewerker is namelijk niets zo vervelend als een organisatie die haar zaakjes niet op orde heeft. Hieronder een aantal voorbeelden van wettelijke regels die bedrijf moet nastreven:

  • Inschrijven Kamer van Koophandel
  • Aanmelden bij Belastingdienst
  • Bedrijfsadministratie regelen
  • Bankzaken en verzekeringen regelen
  • Vergunningen aanvragen 

Het verschil tussen werkplezier en werkgeluk?

Als we het over werkplezier hebben zijn er eigenlijk een paar stappen op de ladder. Ten eerste heb je werknemerstevredenheid. Als je tevreden bent over iets denk je na over of iets wel of niet aan je verwachtingen voldoet. Misschien heb je een lekker salaris of een fijne auto en is de koffie prima. Allemaal factoren die bijdragen aan tevredenheid en motivatie. Werknemerstevredenheid is de basis voor werkgeluk. Als je de basis al niet op orde hebt, wordt het lastig om wat meer voor elkaar te krijgen. Bij een slechte werksfeer slaan de twijfels vaak al snel toe.

Vervolgens krijgen we werkplezier. Bij werkplezier gaat het erom dat je je werk ook echt leuk vindt. We kijken hierbij verder dan alleen het werk, want ook de omgang met collega’s hoort erbij. Werkplezier geeft energie en zorgt voor een goed teamgevoel. Niet elke medewerker loopt warm voor een vrijdagmiddagborrel of een avondje bowlen met collega’s. Om van een weekendje weg nog maar niet te spreken. Werkplezier draagt dus niet voor iedereen op dezelfde manier bij aan het geluk.

Tot slot komt werkgeluk, als iets heel erg persoonlijks. Wat voor de een een geluksfactor is, is voor de ander iets vreselijks. Er zijn wel een aantal generieke elementen die over het algemeen bij iedereen voor werkgeluk zorgen:

  • Positieve emoties ervaren, zoals inspiratie, trots, plezier, interesse en dankbaarheid. Dankzij positieve emoties voelen je medewerkers zich fijner
  • Een goede verbinding hebben met collega’s, de leidinggevende en eventueel klanten. Een mens is een sociaal dier en verlangt ergens bij te horen
  • Werk moet zinvol zijn en betekenis hebben. Wanneer iemand het gevoel heeft echt verschil te maken en de wereld een beetje mooier te maken, maakt dat gelukkig. Zinvol werk geeft voldoening en dat is iets waar vooral de jongere generaties naar op zoek zijn
  • Resultaten, erkenning en vooruitgang zien in het werk. Wanneer je ziet dat je impact maakt en je werk er ook echt toe doet omdat je vooruit gaat, werkt dat erg motiverend
  • Vrijheid is hierin ook erg belangrijk. Als je een compliment krijgt is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen

Populaire activiteiten om het Werkplezier te vergroten

Hoe ontstaat werkplezier? 5 Tips!

In de basis moet je als werkgever uiteraard je zaakjes op orde hebben. Een fijne en veilige werkplek geven, afspraken nakomen en de verbinding met wat er speelt blijven opzoeken. Maar als je een stapje verder wilt gaan, en dat wil je vast, dan verhoogt dit direct het werkplezier van jouw team.

Tip 1: Besteed aandacht aan jouw medewerkers

Ten eerste is het belangrijk dat je je zaken op orde hebt. Zorg voor een goede arbeidsongevallenverzekering en goede arbeidsvoorwaarden- en omstandigheden. Een werkplek moet een gezonde en bevredigende omgeving zijn. Zorg dat de werkplekken goed zijn ingericht, niemand op een versleten stoel zit en dat mensen genoeg pauze nemen.

Een goede werkgever zorgt voor zijn mensen. Het klinkt misschien aantrekkelijk om je hele kantine vol te stoppen met snoep en chips om zo een positieve invloed uit te stralen, maar je bereikt het tegenovergestelde. Steek energie in zowel de mentale als fysieke gesteldheid van je medewerkers. Zorg voor een goede pensioenregeling. Betaal de salarissen op tijd. En kom altijd, altijd je afspraken na.


Tip 2: Stel realistische verwachtingen

Wist je dat de meest voorkomende oorzaak van stress en angst voortkomt uit onrealistische verwachtingen? Tel daar het onvermogen om zich te uiten bij een te hoge werkdruk bij op en je hebt een hele bak aan ontevredenheid.

Werk pikt steeds meer van je vrije tijd in. 83% van de millenniums vindt de balans tussen werk en privé de belangrijkste factor bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Als ondernemer kan het lastig zijn om de doelstellingen van je bedrijf af te stemmen op de tevredenheid van je werknemers. Maar met een eerlijk gesprek tussen jou en je medewerkers, kom je al een heel eind. Dit zorgt ervoor dat je de werkstress flink verlaagt.

Stel realistische verwachtingen

Tip 3: Erken en beloon

Uit onderzoek blijkt dat werknemers die het gevoel hebben dat hun superieuren hen met respect behandelen 63% meer tevreden zijn met hun baan. Het erkennen en belonen van hard werk is een van de beste manieren om de tevredenheid van werknemers op de werkplek te vergroten. Iedereen krijgt graag een compliment van een leidinggevende en niets is zo motiverend als waardering. Prijs ze niet alleen als ze hard werken, want dan verhoog je juist alleen maar de werkdruk. Erkenning is al goed in de vorm van een simpel luisterend oor.

Erken en beloon

Tip 4: Focus op de lange termijn

Kijk niet alleen naar de korte termijn, maar houd je strategische lange termijn doelstellingen in de gaten. Zorg ervoor dat je je medewerkers meeneemt in je strategie. Wanneer dat namelijk niet zo is, krijg je frictie en onduidelijkheid in je organisatie.

Focus op de lange termijn

Tip 5: Communiceer, communiceer, communiceer

Je kunt niet teveel communiceren. Zo’n 10 procent van de werkende mensen voelt zich niet betrokken bij de organisatie. Helaas is het gebrek aan goede communicatie vaak de oorzaak van ontevredenheid over de werkplek.

Schep een open en eerlijke communicatiecultuur. Hiermee zorg je ervoor dat jouw personeel zich meer op hun gemak gaat voelen. Je wilt dat ze zich open tegen je uiten en het melden wanneer iets niet goed gaat. Geef zelf het goede voorbeeld en begin er vandaag nog mee.

Zorg er ook voor dat iedereen de kernwaarden van je bedrijf volgt en ervan op de hoogte is. Dit kun je regelmatig toetsen.

Communiceer, communiceer, communiceer

Waarom is werkplezier belangrijk?

Goede werknemers zijn goud waard. Met een goed team heb je een aantal voordelen:

  • Minder personeelsverloop. Niets is zo duur als medewerkers die je voortijdig verlaten en het werkt ook niet positief op het team. Er is een gigantische krapte op de arbeidsmarkt en naar verwachting neemt dat alleen maar toe. Dat betekent dat je moet koesteren welke talenten je hebt. Goed werkplezier zorgt voor duurzame inzetbaarheid.
  • Hogere productiviteit. Werknemers die meer werkplezier hebben, werken harder en onafhankelijk van hun functietitel of salarisschaal. Je hebt een duurzamere inzetbaarheid en je medewerkers leveren betere prestaties. Er gaat een positieve energie door je bedrijf en dat zul je zien in de resultaten.
  • Meer winst. Tevreden medewerkers zorgen voor hogere verkoopcijfers, lagere kosten en dus meer winst.
  • Loyaliteit. Wanneer iemand het gevoel heeft dat een bedrijf het beste met ze voor heeft, is het aannemelijker dat ze de missie van het bedrijf steunen en werken ze harder aan het behalen van doelstellingen.

Hoe meet je het werkplezier?

Als je een hele goed band hebt met je mensen en echt een mensen-mens bent, zal je een aardig idee hebben van het werkplezier in je organisatie. De realiteit is echter dat veel ondernemers hier simpelweg de tijd niet voor hebben.

Dus hoe kom je er dan achter? Zorg er ten eerste voor dat je een open-cultuur hebt. Organiseer een (virtueel) inloopspreekuur waarin iedereen gewoon je kantoor binnen kan lopen en zorg dat je tegen feedback kunt. Niets is zo vervelend als een baas of leidinggevende die niet tegen kritiek kan of geen empathisch vermogen heeft.

Door middel van enquêtes en polls is het mogelijk om het werkplezier onder jouw medewerkers te meten. Stel je medewerkers eens de volgende vragen:

  • Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
  • Wanneer haal jij voldoening uit je werk?
  • Leer je genoeg op de werkvloer?
  • Zou je graag een volgende stap willen maken?
  • Van welk aspect van je werk krijg je een lach op je gezicht?
  • Tegen welke taak kijk je altijd op?
  • Vind je je werk leuk?

Wanneer je investeert in werkplezier en het ook daadwerkelijk regelmatig meet, zal je een positieve trend gaan zien. Nu nog vasthouden! Meet je prestaties regelmatig en overleg met je collega’s, zo weet je of je nog op het goede pad zit. Geef je collega’s ook altijd de kans om zich te laten horen, zo krijg je een positieve en open bedrijfscultuur.


Hoe kun je als HR-professional het werkplezier vergroten?

Als HR-professional staat werkplezier waarschijnlijk hoog op je agenda. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het welzijn van je collega's te verbeteren:

  • Investeer in geestelijk én lichamelijk welzijn. Wist je dat ongeveer 2 op de 5 werknemers is aangekomen tijdens zijn of haar huidige baan? Een ontzettend slechte ontwikkeling. Sporten met collega’s is als teambuilding en het verlaagt werkstress. Daarom bieden wij sportlessen aan op kantoor. De perfecte manier voor wat ontspanning en je zult zien dat het een positief effect heeft. Als werkgever kies je de activiteit, op kantoor of online: hardlopen, kickboksen, bootcamp of yoga. Maar ook apenkooigym, spinning of pure core training. Wat past bij de organisatie én de mensen?
  • Zorg dat je nauw contact hebt met de leidinggevenden in je organisatie. Zij weten wat er speelt in de teams en waar behoefte naar is
  • Besteed aandacht aan een veilige werkomgeving. De laatste tijd wemelt het van de #metoo schandalen op de werkvloer en dat is het laatste wat je wilt. Creëer een cultuur en werksfeer waar eerlijk wordt gecommuniceerd. Dit zou in je kernwaarden moeten staan
  • Besteed aandacht aan ontwikkeling en feedback. Niets is zo motiverend als vaardigheden verbeteren en vooral de hedendaagse talenten staan hier echt voor open

Hoe groot is het werkplezier in jouw organisatie?

Zet voor jezelf eens op een rijtje hoe goed jij bovenstaande factoren in jouw organisatie hebt geïmplementeerd. Hoe vaak spreek jij je waardering uit tegen je werknemers? Weet je of ze veel stress ervaren, wat ze doen in hun vrije tijd en hoe zij hun werkomgeving ervaren?

Praat hierover met de leidinggevenden in je organisatie. Heb je ook al eens een Medewerkerstevredenheidsonderzoek rondgestuurd? Dit is een goede nulmeting om te kijken hoe het gesteld is met het geluk in je organisatie.

Advies nodig?

Heb je advies nodig voor het creëren van meer werkplezier binnen je team? Neem contact op met ons en wij voorzien je graag van meer informatie.

Broer Hofman
Over de auteur

Mijn naam is Broer Hofman en ik schrijf al een paar jaar voor De Fitte Medewerker.Ik heb een passie voor sport en marketing. Zo ben ik wekelijks op het voetbalveld te vinden en een echte sportschoolfanaat.

Broer Hofman

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Andere bekeken ook:

Wervingsstrategie
Wervingsstrategie: hoe je de juiste mensen aantrekt Wervingsstrategie: hoe je de juiste m…
We kennen het allemaal: er vertrekt een collega, de agenda’s lopen vol en plots begint de zoektocht naar “die ni…
We kennen het allemaal: er vertrekt een collega, de agenda’s lopen vol en plot…
Lees verder
Week van de Werkstress 2025
Week Zonder Werkstress 2025 Week Zonder Werkstress 2025
De Week Zonder Werkstress 2025 vindt plaats van 10 tot en met 14 november. Deze actieweek vraagt aand…
De Week Zonder Werkstress 2025 vindt plaats van 10 tot en met 14 …
Lees verder
Functiehuis
Wat is een Functiehuis en waarom werkt het zo goed? Wat is een Functiehuis en waarom werk…
Iedereen kent het wel: collega’s die net wat meer verantwoordelijkheid hebben, maar niet precies weten waarom. Of …
Iedereen kent het wel: collega’s die net wat meer verantwoordelijkheid hebben,…
Lees verder
Vitaliteitskalender 2026
De Vitaliteitskalender van 2026: Jouw inspiratiebron voor vi… De Vitaliteitskalender van 2026: Jouw…
Met de Vitaliteitskalender 2026 ontdek je hoe je op een leuke en laagdrempelige manier het thema gezondheid levend h…
Met de Vitaliteitskalender 2026 ontdek je hoe je op een leuke en laagdrempelige …
Lees verder
Teambuilding activiteiten binnen
6 Indoor Teambuilding Activiteiten 6 Indoor Teambuilding Activiteiten
Regen tegen de ramen, een overvolle agenda of gewoon geen zin om met laarzen in de modder te staan? Soms is buiten g…
Regen tegen de ramen, een overvolle agenda of gewoon geen zin om met laarzen in …
Lees verder
Kotter model
Het Kotter model uitgelegd: 8 Praktische stappen voor verand… Het Kotter model uitgelegd: 8 Praktis…
Veranderen op het werk. Soms gaat het vanzelf, maar meestal niet. Of het nu gaat om een nieuwe manier van werken, ee…
Veranderen op het werk. Soms gaat het vanzelf, maar meestal niet. Of het nu gaat…
Lees verder
high performing teams
Wat zijn high performing teams en hoe herken je ze? Wat zijn high performing teams en hoe…
Er zijn van die teams waar alles lijkt te kloppen. Waar collega’s elkaar moeiteloos aanvullen, problemen oplossen …
Er zijn van die teams waar alles lijkt te kloppen. Waar collega’s elkaar moeit…
Lees verder
Welzijnsscan
Hoe een welzijnsscan jouw team echt vooruithelpt Hoe een welzijnsscan jouw team echt v…
Hoe gaat het eigenlijk écht met jou en je collega’s? Niet alleen op papier, maar in het dagelijks werk. Hoe voelt…
Hoe gaat het eigenlijk écht met jou en je collega’s? Niet alleen op papier, m…
Lees verder

Blijf geïnspireerd

Snak jij naar nóg meer inspiratie voor vitaliteit? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang slimme tips en leuke aanbiedingen. Een glimlach in je mailbox, wie wil dat nou niet?

Je kunt je ook altijd weer afmelden voor onze e-mails

nieuwsbrief-inschrijving
Heb je een vraag?

Stuur een  Whatsapp bericht of bel ons op: 
085 - 303 81 94 of mail: info@defittemedewerker.nl

Meer dan 500 bedrijven gingen je al voor.
Vraag een gratis offerte aan.

Heb je een vraag?

Stuur een  Whatsapp bericht of bel ons op: 085 - 303 81 94 of mail: info@defittemedewerker.nl

Meer dan 300 bedrijven gingen je al voor. Vraag een gratis offerte aan.