Medewerkerstevredenheid is een belangrijk onderwerp binnen de bedrijfscultuur. Zijn medewerkers tevreden? Dan heeft dit positieve invloed op de bedrijfsresultaten. Medewerkerstevredenheid verbeteren heeft ook positieve invloed op de interne communicatie binnen je organisatie.
Medewerkerstevredenheid kun je meten via een enquête online of via een ouderwetse vragenlijst. Medewerkers die tevreden zijn over hun werkomgeving en organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de onderneming. Als je als bedrijf niet op de hoogte bent van de tevredenheid van medewerkers binnen jouw bedrijf, kun je als werkgever nooit inzien of medewerkers het naar hun zin hebben.
Het Medewerkerstevredenheidonderzoek (MTO) geeft een goede indicatie hoe medewerkers in de organisatie staan. Het onderzoek geeft daarnaast ook een beeld van de prestaties die als bedrijf worden behaald. Zaken die voor het bedrijfsmanagement vaak onzichtbaar zijn komen juist in zo’n onderzoek naar boven.
Medewerkerstevredenheidonderzoek (MTO)
Benieuwd hoe tevreden jouw medewerkers zijn? Achterhaal met het medewerkerstevredenheid onderzoek. We helpen je hier graag mee verder. Vraag hier een vrijblijvende offerte aan.
Wat is medewerkerstevredenheid?
Medewerkerstevredenheid is een term die uitdrukt hoe tevreden werknemers zijn over hun rol en de huidige situatie binnen de organisatie. Medewerkerstevredenheid is direct verbonden aan de productiviteit van een bedrijf.
Bedrijfsresultaten
Als je medewerkers gelukkig en betrokken zijn bij het bedrijf, zullen zij gemotiveerder zijn en harder werken voor betere resultaten. Hier staat tegenover dat ontevreden medewerkers juist minder willen doen als ze niet tevreden zijn over de werkplek. Ontevredenheid kan er uiteindelijk toe leiden dat medewerkers stoppen als deze situatie niet verbetert. Houdt de medewerkerstevredenheid daarom hoog.
Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op de tevredenheid van werknemers:
- Inhoud van de werkzaamheden
- Samenwerking met collega’s
- Ontwikkelingsmogelijkheden
- Goede arbeidsvoorwaarden
- Salaris
Een belangrijk aspect is of medewerkers met respect behandeld worden. Werknemers voelen zich gerespecteerd als zij worden erkend voor hun prestaties en de beloning die ze daarvoor krijgen conform is met de geleverde prestatie.
Hoe ontstaat medewerkerstevredenheid?
Medewerkerstevredenheid ontstaat door verschillende factoren. De mate dat het werk overeenkomt met de behoeftes en verwachtingen van jouw medewerker is het belangrijkst. Het werk zorgt voor tevredenheid als het aan de verwachtingen voldoet.
Ook de interne communicatie is een belangrijk belangrijke factor voor tevreden medewerkers. Interne communicatie is niet een tijdelijke oplossing, maar is altijd fijn als dat goed op orde is.
Daarnaast is het ook belangrijk om als werkgever te kijken naar de investeringen, de tijd die een medewerker er in het werk steekt, en de daaruit verkregen opbrengsten. Niet alleen de materiële opbrengsten, maar ook zeker de immateriële opbrengsten, zoals waardering zijn belangrijk.
Hoe meet je de medewerkerstevredenheid?
Een medewerkerstevredenheidonderzoek is de manier om te onderzoeken over medewerkers tevreden zijn in jouw bedrijf. Het is een hulpmiddel voor organisaties om feedback te krijgen over de betrokkenheid en de tevredenheid van werknemers en hun prestaties.
Met de informatie die je uit dit onderzoek krijgt, kan je verbeterpunten in kaart brengen en sterke punten verder uitbreiden. Medewerkerstevredenheid wordt meestal gemeten via een medewerkerstevredenheid enquête. Er zijn verschillende soorten medewerkerstevredenheidonderzoeken die je kunt gebruiken:
- Ideeënbus 
- (Groep) interview 
- Vragenlijsten 
- Realtime meten 
Meetinstrument 1: Ideeënbus
Een ideeënbus kan je bij jou in het kantoor ophangen. Medewerkers kunnen hier hun ideeën kwijt met daarop meningen en feedback die over de tevredenheid op de werkvloer gaan.
Het voordeel van zo’n ideeënbus is dat dit anoniem is. Nadeel van deze anonimiteit is dat de ideeënbus een klaagbus kan worden. Collega’s kunnen makkelijker negativiteit uiten. Verder kun je als werkgever de anonieme opmerkingen niet verder uitvragen.
Meetinstrument 2: Interview
In een interview kan je medewerkers direct vragen naar hun werkbeleving. Het voordeel van een interview is dat je tijdens het interview goed kan doorvragen om er precies achter te komen wat er speelt onder je medewerkers. Deze vorm van onderzoek zorgt voor veel betrokken medewerkers. Nadeel is dat het een hogere drempel is om je mening te uiten.
Meetinstrument 3: Medewerkerstevredenheid enquête
Een lange vragenlijst is de meest gebruikte vorm van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Een goed ontworpen vragenlijst laat eenvoudig en meetbaar zien hoe de situatie bij jou op de werkvloer is. Verder kunnen de resultaten goed gebruikt worden om proactief te sturen op resultaat.
Anonimiteit
Bij deze onderzoeksvorm is anonimiteit gewaarborgd en kan je op een snelle manier aan feedback komen door de betrokken medewerker. Nadeel van deze onderzoeksmethode is dat het moeilijk te bepalen is wat de oorzaak is van bepaalde problemen op de werkvloer. Vaak zien medewerkers ook op tegen het invullen van lange vragenlijsten.
Meetinstrument 4: Realtime meten
Software heeft het voor bedrijven mogelijk gemaakt om Realtime de werkbeleving van medewerkers te meten. Dit kan doormiddel van een app, hierin wordt tevredenheid wekelijks gemeten en kunnen problemen sneller in kaart gebracht worden. Hierdoor heb je constant in de gaten of de zaken in de organisatie goed verlopen. Realtime betekent dat als iets verandert dat je dat als werkgever meteen kan terugzien in de resultaten.
Een ander groot voordeel van deze Realtime meting is dat de vragenlijst kan worden aangepast op de actuele situatie. Er wordt snel en relevante data verzamelt. Dit geeft waardevolle inzichten.
Populaire activiteiten
Wat levert medewerkerstevredenheid op?
Interne communicatie
Tevreden medewerkers zijn van grote waarde voor een organisatie. Als collega’s tevreden zijn en de betrokkenheid hoog is, zijn zij duurzaam inzetbaar. Er wordt met plezier gewerkt en zijn gemotiveerd om goede resultaten te halen voor het bedrijf. Gemotiveerde medewerkers willen zich blijven ontwikkelen. Op lange termijn levert dat succes op. Hierbij heeft interne communicatie een belangrijke rol. Als je als bedrijf een goede interne communicatie hebt levert dat een verbeterde medewerkersbetrokkenheid op.
Hogere klanttevredenheid
Onderzoek heeft aangetoond dat betere resultaten binnen het bedrijf een positieve sfeer oplevert. Dit klinkt logisch, maar hier komt nog eens bij dat tevreden medewerkers ook weer zorgen voor tevreden klanten. Medewerkers die tevreden zijn, zijn naast dat ze productiever en creatiever zijn, ook een stuk gastvrijer.
Meer weten over medewerkerstevredenheid?
Heb je advies nodig voor het creëren van meer medewerkerstevredenheid? Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie.
 
 


























 
  
  
  
  
  
  
 
