Employee journey is een overzicht van alle tijd, werkzaamheden, prestaties en activiteiten die een werknemer heeft doorgebracht en uitgevoerd bij een bedrijf. Het is dus hun journey. In dit traject worden belangrijke punten bijgehouden vanaf het moment dat een werknemer bij het bedrijf op sollicitatiegesprek komt tot het moment dat de werknemer het bedrijf weer verlaat.
In dit artikel lees je belangrijke tips voor jouw employee journey en lees je waarom employee journey nou zo belangrijk is en hoe het kan helpen bij om belangrijke inzichten te krijgen en hoe het werknemerssucces kan bevorderen en hoe het bijdraagt aan het succes van jouw eigen onderneming. Ben je benieuwd wat dit voor jou kan beteken en hoe het jou kan helpen bij jouw carrière of jouw onderneming? Lees dan snel verder!
Whitepaper hoe creëer je werkgeluk?
Werkgeluk. Een populair, maar ook controversieel onderwerp. Wat werkgeluk inhoudt, waarom is het belangrijk en waarom verliezen mensen hun werkgeluk? Allemaal vragen waar je in deze Whitepaper antwoord op krijgt.
Wat is de meerwaarde van employee journey?
Wat is eerst belangrijk om in te gaan op de voordelen van Employee journey. Dit is namelijk gunstig voor zowel de werkgever als voor de werknemer. Zo kan er worden bijgedragen aan jouw succes binnen de organisatie, maar ook het succes van het bedrijf en volg je de gehele journey. Een werkgever krijgt met een customer journey een goed inzicht in jou als werknemers en wat jij nodig hebben om succesvol te zijn binnen het bedrijf.
Ook zorgt employee journey voor een betere werksfeer doordat er duidelijk in kaart wordt gebracht wat er van beide partijen wordt verwacht. Hierdoor zal een bedrijf ook minder last hebben van personeelsverloop, verzuim of problemen op de werkvloer. Dat maakt de journey onmisbaar. Wil je de werksfeer verbeteren en wil je achter de knelpunten komen? Vraag dan een MTO voor je bedrijf aan
Wat zijn de stappen van een employee journey?
Niet ieder bedrijf is hetzelfde dus je kunt je voorstellen dat ieder bedrijf zijn employee journey anders zal inrichten. Wel is het bekend dat het veel voordelen heeft voor werknemers als werkgevers. De afgelopen jaren houden steeds meer bedrijven zich bezig met het toepassen van employee journey en niet zonder reden. Hoe je zelf de stappen doorloopt van employee journey is aan jou en het bedrijf. Zo kan customer journey en employee journey ervoor zorgen dat jij jouw werkgevers precies kunt bieden wat ze nodig hebben wat weer bijdraagt aan het succes binnen jouw onderneming.
Het kan net het verschil zijn tussen een medewerker verliezen of behouden door te kijken naar de beleving, de journey en het werkgeluk van je medewerkers. Doordat al je medewerkers anders zijn dien je ook per medewerker een aparte employee journey op te zetten van de eerste fase tot het einde van hun carrière. Zo volg je hun gehele journey op de voet.
Stap 1: Zoek de juiste kandidaten voor de functie
Hoewel er geen vast plan is opgesteld hoe een employee journey eruitziet of waar het aan dient te voldoen, is er wel een logisch stappenplan waar je je aan kunt houden. Zo begin je als eerst met de zoektocht naar de juiste werknemers. Dit doe je door een vacature uit te zetten waarin je precies de functieomschrijvingen neerzet om zo de juiste kandidaten aan te trekken voor deze journey. Zoek je leiderschap, creativiteit of juist iemand die kan meedenken?
Geef ook aan wat er op het gebied van performance wordt verwacht en geef opbouwende feedback wanneer nodig. Hierbij kun je in contact blijven met de kandidaten en hun op de hoogte houden van het proces en de ontwikkeling van deze journey. De eerste indruk van een kandidaat is altijd belangrijk. Heb je de juiste kandidaat gevonden en is er een wederzijds enthousiasme? Zorg dan voor een goede onboarding voor employee journey.
Stap 2: Stel een salaris vast voor de journey
Een mooie verdiensten voor je werkzaamheden is belangrijk, maar je kunt ook meer bieden. Naast een mooi salaris kun je als werkgever ook secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden die aansluiten bij de ontwikkeling en de journey van de werknemer in het proces. Ook dit valt onder employee journey. Door een mooi salaris aan te bieden en te komen met goede secundaire arbeidsvoorwaarden, is de kans groter dat een mogelijk nieuwe collega zich gewaardeerd voelt.
De kans is ook groter dat deze kandidaat sneller de functie zal vervullen dan iemand die de werkzaamheden niet vindt passen bij het salaris. Denk hierbij ook aan de toekomstige salariëring tijdens deze journey. Bespreek eventuele promoties en de bijpassende verdiensten.
Stap 3: Gooi je werknemers niet in het diepe tijdens de journey
Iedereen weet dat de eerste dagen voor een nieuwe collega erg spannend kunnen zijn. Het is dan fijn als diegene niet direct in het diepe wordt gegooid, maar wordt meegenomen in het proces en in deze journey om te zorgen voor onboarding en een goede employee journey. Het is bewezen dat de productiviteit direct omhooggaat onder nieuwe collega's wanneer ze worden meegenomen door andere collega's in deze journey.
De eerste maand is voor beide partijen belangrijk om uit te zoeken of deze functie bij de werknemer past en de medewerker bij het bedrijf past. Het is daarom de taak aan om ervoor te zorgen dat een nieuwe medewerker zich niet verloren voelt in de eerste weken. Zo creëer je de juiste customer journey en employee journey voor jouw medewerkers.
Stap 4: Zorg voor ontwikkelingskansen binnen de journey
Wat is belangrijk voor een goede prestatie op het werk? Trainingen en cursussen. Als werkgever wil je dat jouw medewerkers zich blijven ontwikkelen zodat ze hun werkzaamheden goed kunnen blijven uitvoeren in hun journey. Al deze ontwikkelingen kun je bijhouden in een employee journey map.
Het is daarom aan te raden om diverse trainingen en opleidingen aan te bieden. Zo kan een werknemer zich blijven ontwikkelen en kunnen medewerkers makkelijker doorstromen naar een nieuwe positie binnen het bedrijf of maak je ze klaar voor een eventuele promotie. Eventueel talent kan hier verder worden ontwikkeld. Zoals je kunt voorstellen plukt niet alleen de werknemer hier de vruchten van, maar ook het bedrijf kan hier veel voordelen uit halen tijdens deze journey.
Stap 5: Creëer betrokkenheid tijdens de journey
Wanneer jouw medewerkers zich binnen het bedrijf op hun gemak voelen, zijn ze ook meer betrokkenen bij het bedrijf en het team. Jouw medewerkers zijn over het algemeen veel productiever dan iemand die zich niet prettig voelt op het werk. Door te zorgen voor employee journey en een goede werksfeer neer te zetten en de medewerker te betrekken, verlaag je direct het verzuim en zorg je ervoor dat iedereen met plezier naar het werk komt.
Zorg voor een goedlopend proces om ervoor te zorgen dat medewerkers zich betrokken voelen en hou de communicatie tijdens deze journey open. Alle processen kunnen worden meegenomen in de employee journey map.
Stap 6: Het afscheid van de journey
Niemand blijft oneindig voor hetzelfde bedrijf werken. Als werkgever komt er dan een dag dat je werknemers afscheid van je nemen. Dit kan meerdere redenen hebben zoals: ontslag, pensioen, vrijwillig vertrek, het einde van een dienstverband of uitdiensttreding. Als werkgever kun je je voorbereiden op een goed afscheidsgesprek en kun je kijken hoe je een medewerker mogelijk binnen het bedrijf had kunnen houden.
Door alles in een employee journey map bij te houden kun je bepaalde patronen bijhouden. Ook bij afscheid door pensioen is het belangrijk dat dit tot een mooi einde komt door je werknemer veel dankbaarheid te tonen voor deze journey en veel geluk te wensen. Je kunt je voorstellen dat dit bijdraagt aan de employee experience en dat dit zorgt dat oud medewerkers met een goed gevoel terug kijken op hun journey bij het bedrijf.

De 6 tips voor jouw employee journey
Nu je weet waaruit de employee journey bestaat en hoe je zorgt voor de juiste onboarding en off boarding, is het tijd om dit zelf toe te passen binnen het bedrijf in de verschillende stadia van het proces. Hieronder staan 6 handige tips die je kunt toepassen voor de beste employee experience en voor een betere interne communicatie. Zo kun je de juiste stappen doorlopen medewerkers en zorgen voor een goede experience en lees je alles over de employee journey en waarom het van toepassing is en hoe deze in kaart brengen werkt.
Tip 1: Zorg dat je basis op orde is
Om een goede experience te creëren is het belangrijk dat de basis op orde is van de journey. Hierboven heb je al kunnen lezen wat de basis precies inhoudt en wat de employee experience is. Er staan 6 handige stappen die je kunt uitvoeren om te starten met een employee journey voor jouw medewerkers.
Deze stappen kunnen medewerkers afleggen en zullen bijdragen aan een goede balans en journey op de werkvloer. Betrek hierin ook de medewerkers en blijf communiceren en ondersteunen. Kijk wat jouw medewerkers beweegt, motiveert en inspireert tijdens de journey. Zorg ook voor een open communicatie en een goede aanpak binnen het bedrijf.
Tip 2: Duidelijke People vision
Hier lees je waarom een duidelijke people vision belangrijk is. Als werkgever dien je jouw medewerkers op nummer één te zetten. Wanneer medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf zullen zij productiever zijn en zich 100% inzetten. Hierdoor zorgen deze medewerkers er weer voor dat de klanten op nummer één komen te staan.
Hierbij is eerlijke feedback belangrijk omdat werkgever en werknemer hiervan kan leren en kan groeien. Daarom is employee journey zo belangrijk en zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van wat er speelt bij jouw werknemers. Je kunt belangrijke momenten inplannen om rond de tafel te zitten. Zo krijg je ook een goed beeld van je medewerkers en hun journey omdat niet iedere medewerker hetzelfde is. Samen kun je deze stappen doorlopen medewerkers om hier een goede balans in te vinden.
Tip 3: Samenwerking tussen HR en communicatie
Dat employee journey structureel bijdraagt aan het succes van medewerkers en het bedrijf inmiddels duidelijk na het lezen van dit blog. Hierbij is het belangrijk dat de communicatie goed blijft binnen het bedrijf. Dit houdt ook in dat de samenwerking van HR en communicatie van groot belang is bij de employee experience. HR gaat immers over de belangen en de journey van de medewerkers en dient dit dan ook hoog op het prioriteitenlijstje te zetten. Gelukkige medewerkers dragen bij aan het algehele succes van het bedrijf. Nu weet jij hoe je dit kunt toepassen.
Tip 4: Werk aan hygiënefactoren
Het is aan het bedrijf om de juiste middelen te verzorgen voor de werknemers. Zo dienen medewerkers toegang te hebben tot schrijfwaren en andere benodigde spullen. Je weet zelf hoe vervelend het is als iets niet werkt wanneer je jouw werkzaamheden wilt uitvoeren. Ook dienen de systemen overzichtelijk te zijn voor medewerkers. Het aanvragen van een verlofdag of het inzien van bepaalde informatie dient makkelijk geregeld te worden om zo onnodig veel tijd te besparen.
Het moge duidelijk zijn dat employee journey structureel belangrijk is voor een goede werkflow. Wanneer informatie lastig te verkrijgen is voor een werknemer zal dit veel onnodige tijd in beslag nemen wat de journey belemmerd en wat weer ten kosten gaat van de productiviteit en het talent op de werkvloer. Goedwerkende systemen en computers en goede middelen dragen bij aan een positieve experience op het werk.
Tip 5: Wees je bewust van de ontwikkelingen
Het is belangrijk om als bedrijf ook open te staan voor de input van medewerkers om zo een vertrekkende medewerker te voorkomen. Steeds vaker zoeken mensen een journey waar ze zichzelf in kunnen herkennen en wat aansluit bij hun wensen of wat zij belangrijk vinden. Daarom is het als werkgever goed om in kaart te brengen wat je werknemers belangrijk vinden en wat hun visie en journey is.
Hierbij is de juiste mindset erg belangrijk. Je kunt te maken hebben met een nieuwe collega's die hele andere standpunten heeft. Door regelmatig rond de tafel te zitten met je werknemers kun je hier slim op inspelen. Zo kun je bedrijf verlaat voor zijn en zorg je voor een harmonieuze sfeer op de werkvloer. En dat is voor iedereen prettig. Door alert te zijn op het juiste talent kun je ook leren van je medewerkers en de manier waarop zij denken en doen.
Tip 6: Onboarding journey
Als laatste kijken we naar onboarding. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel van employee journey voor de productiviteit van een nieuwe werknemer of nieuwe medewerkers. Zorg dat nieuwe collega's begrijpen wat er van ze wordt verwacht tijdens de journey, zeker in de eerste weken. Door samen stappen doorlopen medewerkers weten ze waar ze aan toe zijn. Dit draagt bij aan hun professionele groei en ontwikkeling van hun talent binnen het bedrijf.
Zo kun je diverse medewerkers aan elkaar koppelen om zo wegwijs te raken binnen het bedrijf. Hiermee verhoog je de productiviteit en is de kans veel groter dat nieuwe collega's ook na hun proeftijd graag terugkomen om te werken. Pas deze tips toe om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers met plezier naar het werk blijven komen en hun talenten volledig kunnen benutten binnen het bedrijf.
Advies nodig bij jouw employee journey?
Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.