Je zit op je werk en twijfelt. Doe ik dit wel goed? Wat zullen mijn collega’s of mijn baas hiervan vinden? Zelfvertrouwen op de werkvloer is niet altijd vanzelfsprekend. Iedereen voelt zich wel eens onzeker, maar gelukkig kun je daar iets aan doen. In deze blog vertel ik je wat zelfvertrouwen op de werkvloer precies is, waarom het belangrijk is en hoe jij (en misschien ook jouw collega's) het kunt versterken.
Meer weten over vitaliteit op de werkvloer?
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief. Waarin je maandelijks updates krijgt over de leukste nieuwtjes op het gebied van vitaliteit en gezondheid op de werkvloer. Ook houden we je maandelijkse up to date over alle vitaliteitsdagen van 2026
Inschrijven Nieuwsbrief
Wat betekent zelfvertrouwen op de werkvloer?
Zelfvertrouwen op je werk gaat over geloven in jezelf. Het is het gevoel dat je een bijdrage levert en dat je kwaliteiten waardevol zijn. Of je nu een presentatie geeft, een project afrondt of een collega helpt: als je zelfvertrouwen hebt, straal je dat ook uit. Het betekent trouwens niet dat je nooit fouten maakt, maar wel dat je weet dat je daar sterker van wordt.
Waarom is zelfvertrouwen op je werk belangrijk?
Als je zeker bent van jezelf, merk je dat meteen. Je durft je mening te geven, bent minder bang om fouten te maken en kunt beter samenwerken met je collega’s. Bovendien voelt het gewoon lekker als je weet wat je waard bent. En weet je wat? Die positieve energie straalt af op je team en zelfs op je werkgever. Iedereen wint dus als jij groeit in je zelfvertrouwen.
“Zelfvertrouwen op de werkvloer zorgt ervoor dat je durft te groeien, nieuwe uitdagingen aangaat en een positieve invloed hebt op je collega’s en resultaten.”
Erik de Groot - Vitaliteitsadviseur
7 Tips om zelfvertrouwen op te bouwen
Oké, je wilt meer zelfvertrouwen op je werk. Waar begin je? Met deze tips kom je een heel eind.
1. Schrijf je successen op
Pak een notitieboekje (of open een app op je telefoon) en schrijf op wat je goed hebt gedaan. Misschien was dat die ene vergadering waarin je een goed idee deelde, of die keer dat je een collega hielp met een lastige taak. Door je successen te verzamelen, zie je hoeveel je eigenlijk al bereikt hebt. En dat voelt goed!
2. Leer van je fouten
Fouten maken is menselijk. Sterker nog, het is belangrijk om af en toe iets verkeerd te doen. Waarom? Omdat je ervan leert. Kijk dus niet weg van een fout, maar vraag jezelf af: wat ging er mis, en hoe pak ik het de volgende keer aan? Zie het als een kans om te groeien.
3. Weet wat je wilt leren
Voel je je soms onzeker omdat je denkt dat je ergens niet goed genoeg in bent? Maak een lijstje van dingen die je wilt verbeteren. Misschien wil je handiger worden in het geven van presentaties, of beter leren omgaan met lastige klanten. Door concreet te maken wat je wilt leren, kun je kleine stappen zetten. En met elke stap groeit je vertrouwen.
4. Praat met je collega’s
Soms zie je zelf niet hoe goed je bezig bent, maar je collega’s zien dat wel. Vraag hen om feedback. Waar vinden ze dat je in uitblinkt? Wat zouden ze doen als ze jou waren? Vaak krijg je verrassende inzichten waar je echt iets aan hebt.
5. Sta stil bij kleine overwinningen
Heb je een taak afgerond? Gefeliciteerd! Dat mag best gevierd worden. Het hoeft niet groots te zijn – een schouderklopje van jezelf of een kop koffie als beloning kan al genoeg zijn. Het gaat erom dat je stilstaat bij wat je hebt bereikt.
6. Zorg goed voor jezelf
Als je lekker in je vel zit, straal je dat uit. Zorg dus dat je genoeg slaapt, gezond eet en af en toe beweegt. Een lunchwandeling met een collega kan wonderen doen voor je humeur én je zelfvertrouwen.
7. Durf uitdagingen aan te gaan
Het is soms eng om iets nieuws te proberen, maar juist daar groeit je zelfvertrouwen van. Begin met een kleine uitdaging. Misschien kun je een idee delen in een teamoverleg of een taak oppakken die je normaal aan een collega overlaat. Zet die stap – je kunt meer dan je denkt.
Zo kan je werkgever je een handje helpen
Werkgevers spelen een belangrijke rol in het versterken van het zelfvertrouwen van hun werknemers. Een compliment geven, iemand ruimte geven om iets nieuws te proberen of gewoon even vragen hoe het gaat: het zijn kleine dingen die een groot verschil maken. En voor werkgevers geldt: hoe meer zelfvertrouwen je team heeft, hoe sterker jullie als geheel worden. Win-win!
Samen bouwen aan meer zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen op de werkvloer gaat niet alleen over jou. Het is iets wat je samen met je collega's en je werkgever kunt versterken. Dus begin vandaag nog: reflecteer op wat je goed doet, omarm je fouten en durf uitdagingen aan te gaan. Voor je het weet sta je sterker in je schoenen – en dat voelt fantastisch.
Tip: Neem deze week de tijd om één tip uit dit blog uit te proberen. Begin klein, bijvoorbeeld door een succes op te schrijven of een compliment te geven aan een collega. Kleine stappen maken samen een groot verschil!






















