Hoe vaak heb jij je niet gehoord of begrepen gevoeld? Of misschien juist andersom: merk je wel eens dat niet iedereen begrijpt wat jij bedoelt of zegt en de dingen anders opvat? In onze diverse samenleving, waarin er veel verschillende mensen zijn met ieder hun eigen culturele achtergrond, kan communicatie soms best lastig zijn.
Inclusieve communicatie is dan ook een belangrijk onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt in onze maatschappij. Het gaat erom dat je op een respectvolle en gelijkwaardige manier communiceert met mensen van diverse achtergronden, culturen, talen, genders en leeftijden. Maar wat houdt inclusieve communicatie nou eigenlijk precies in en hoe pas je het toe in de praktijk? In het onderstaande artikel gaan we deze vragen voor jou beantwoorden en lees je hoe ook jij kan communiceren op een inclusieve manier, zodat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Werken aan de communicatie binnen jouw team?
In de workshop Verbindend Communiceren ontdek je wat de voordelen zijn van geweldloos communiceren, wat het verschil is tussen oordelen en waarnemen en hoe je communiceert vanuit je eigen behoeften. Na deze workshop ben je onder andere in staat gericht te luisteren én helder aan te geven wat je wilt.
Workshop bekijken
Wat is inclusieve communicatie?
Inclusief communiceren houdt in dat je in een gesprek rekening houdt met je gesprekspartner en eventuele beperkingen, achtergronden en verschillen. Het gaat er bij inclusief communiceren dan ook om dat je op een respectvolle en gelijkwaardige manier communiceert met mensen van diverse achtergronden, culturen, talen, genders en leeftijden.
Een Inclusieve manier van communicatie vereist wel de nodige expertise en bedrijven zetten hier soms zelfs speciale creatieve bureaus voor in. Toch kan ook jij het leren met de tips uit dit artikel! Om te beginnen zijn toegankelijkheid en helderheid twee belangrijke factoren. Daarnaast moet je voor communicatie op een inclusieve manier vooral ook openstaan voor de verschillende perspectieven van je publiek. Want inclusief betekent dat iedereen zich welkom voelt en zich kan identificeren met de boodschap en de onderwerpen van het gesprek.
Verder gaat het bij inclusief communiceren niet alleen om de taal die je gebruikt, maar ook om de manier waarop je dingen zegt en het gevoel dat je met jouw woorden teweeg kan brengen. Het voornaamste doel van inclusief communiceren is dan ook om een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig, begrepen, gewaardeerd en gehoord voelt.
Inclusief communiceren binnen bedrijven
Ontbreekt interne communicatiediensten of is er een gebrek aan een inclusieve manier van communicatie? Dan kan dit tot gevolg hebben dat mensen zich onbegrepen, buitengesloten of zelfs niet gehoord voelen. Een inclusievere manier van communiceren is dan ook van groot belang, bijvoorbeeld binnen bedrijven. Met behulp van inspirerende workshops kun je de communicatie van jou en je werknemers verbeteren. Om inclusief te communiceren is het om te beginnen belangrijk wat vaker bewust te zijn van jouw taal en woordkeuzes.
Een concreet voorbeeld van communicatie of een inclusief niveau is het gebruiken van eenvoudige taal of van genderneutrale taal. In plaats van 'dames en heren' kan je bijvoorbeeld beter 'beste gasten' of 'beste mensen' gebruiken. Op deze manier praat je zonder vooroordelen en voelen mensen zich niet buitengesloten op basis van, in dit geval, hun genderidentiteit. Daarbij spreek je op deze manier van communiceren ook nieuwe doelgroepen aan en benader je gesprekken op een positieve manier.
Een diverse werkvloer
In onze superdiverse samenleving is er ook in het bedrijfsleven steeds meer sprake van verscheidenheid. Zo heeft het CBS zelfs een Barometer voor Culturele Diversiteit opgesteld, waarmee ze de verscheidenheid binnen verschillende bedrijven en organisaties meten. Hieruit blijkt dat er binnen vrijwel alle grote bedrijven steeds meer mensen met verschillende culturele achtergronden werken. Opzich is dit een positieve ontwikkeling, omdat een diverse werkomgeving leidt tot betere prestaties en meer innovatie. De verschillende perspectieven en ideeën dragen daarbij mee aan een beter eindresultaat.
Echter kan hier ook een gevaar in schuilen. Je bent namelijk omringd door mensen met verschillende achtergronden, culturen en gewoontes, wat ook kan leiden tot spanningen en miscommunicatie. Inclusieve communicatie binnen bedrijven is daarom van een zeer groot belang. Door de verschillende achtergronden van collega’s te leren kennen en begrijpen, ontstaat er meer begrip en acceptatie. Dit zorgt voor een goede sfeer, voor meer werkgeluk en voor een sterker gevoel van teambuilding. Iets wat uiteindelijk de productiviteit en kwaliteit van het werk ook alleen maar ten goede komt.
Inclusieve communicatie bij een diverse werkomgeving
Inclusieve communicatie en diversie binnen bedrijven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Inclusief communiceren in het bedrijfsleven is zelfs een belangrijke strategische benadering, bijvoorbeeld voor het behouden van personeel. Door op een inclusieve manier te communiceren kan jij van jouw bedrijf een inclusievere organisatie maken, waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Medewerkers kunnen zichzelf zijn en zullen zich betrokken voelen bij elkaar en de organisatie. Dit heeft weer een positief effect op de prestaties, op de innovatie en op de vitaliteit van de medewerkers. Door in jouw bedrijf te communiceren op een inclusieve manier kan je dus een positieve verandering teweegbrengen!
4 bruikbare tips voor jouw inclusieve communicatie
1. Inclusieve communicatie is een toegevoegde waarde voor de langere termijn van jouw bedrijfsvisie
Communicatie op een inclusief niveau draagt bij aan een omgeving waarin iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt. Dit heeft een positief effect op de sfeer maar ook op de prestaties en innovatie. Door te investeren in inclusieve communicatie ben je in staat om een gezonde werkomgeving te creëren waarin mensen zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen ontwikkelen. Op de lange termijn zal dit bijdragen aan een gezonde bedrijfsvisie waarbinnen iedereen zich verbonden voelt met elkaar en met het bedrijf.
2. Het begint vaak met wat toegankelijker zijn
Inclusieve communicatie begint vaak met wat toegankelijker zijn. Dit betekent dat je rekening houdt met de diverse achtergronden van je gesprekspartner(s) en dat je begrijpt dat niet iedereen dezelfde cultuur, kennis of vaardigheden heeft. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je taalgebruik eenvoudig en begrijpelijk is, zonder te vervallen in jargon. Stel open vragen en wees bereid om uitleg te geven als iets niet duidelijk is. Het is dus zeer verstandig om toegankelijk te communiceren en zo een omgeving te creëer waarin mensen zich veilig voelen om vragen te stellen en hun mening te geven. Dit zal zorgen voor meer tevredenheid en betere resultaten.
3. Inclusieve communicatie sluit aan op diversiteit
Een Inclusieve manier van communiceren sluit aan op diversie, omdat je rekening houdt met de verschillende achtergronden en perspectieven van jouw gesprekpartners. Het gaat erom dat je je bewust bent van bijvoorbeeld culturele verschillen en dat je daar respectvol mee omgaat. Door inclusieve communicatie toe te passen, laat je zien dat je openstaat voor verschillende perspectieven en dat je de ander respecteert. Dit draagt bij aan een inclusieve werkomgeving waarin mensen zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd voelen.
4. Let op het gebruik van het taal bij jou op de werkvloer
De taal die je gebruikt bij jou op het werk kan een grote impact hebben op de Inclusiviteit van de werkomgeving. Let er bijvoorbeeld op dat je wel gender neutrale taal gebruikt en juist geen trendy straattaal die onbegrijpelijk is voor oudere werknemers. Verder is het ook van belang om dat je rekening houdt met de verschillende culturele achtergronden van je werknemers. Vermijd stereotypes en vooroordelen in je communicatie en sta stil bij de impact van je woorden. Door wat langer stil te staan bij jouw taalgebruik en woordkeuzes, draag je bij aan een inclusieve werkomgeving waarin iedereen zich gelijkwaardig voelt.
Het belang van inclusieve communicatie op zakelijk gebied
Als afsluiting kunnen we concluderen dat inclusieve communicatie van belangrijke toegevoegde waarde is voor een bedrijf dat streeft naar gelijkwaardigheid en een veilige werkomgeving. Door middel van inclusieve communicatie zorg je ervoor dat iedereen zich welkom voelt, met een prettige sfeer en optimale resultaten tot gevolg.
Om dit te bereiken is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillen tussen mensen en kan je deze informatie zelfs succesvol inzetten om een breder publiek aan te spreken. Door deze manier van communiceren zorg je er tevens voor dat er geen misverstanden ontstaan en dat het doel voor iedereen te begrijpen is. En juist vanwege de grote diversie aan verschillende mensen, is het belangrijk dat communicatie op een inclusief niveau naast privé ook zakelijk wordt ingezet.
Communiceer jij al inclusief?
Kortom, inclusieve communicatie is noodzakelijk als je wilt dat iedereen zich gehoord en begrepen voelt. Door te communiceren op een manier die inclusief is, zorg je ervoor dat de boodschap universeel is en dat er minder miscommunicatie ontstaat. Dit geldt niet alleen in privésituaties, maar ook op de zakelijk gebied. Door een inclusieve communicatie aan te houden, ontstaat er meer begrip en acceptatie, wat uiteindelijk de productiviteit en kwaliteit van het werk ten goede komt. Communiceer jij al inclusief?
Benieuwd welke manier van communicatie het beste bij jouw team past?
Wij helpen je er graag mee verder! Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.




















