Werkdruk verlagen

Ongeveer 1 op de 3 werknemers heeft last van werkdruk. Een te hoge werkdruk kan leiden tot stress en kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Als jouw medewerkers last hebben van stress, heeft dit direct invloed op de bedrijfsresultaten. Het is daarom belangrijk om als werkgever hier aandacht aan te besteden.

Teambuilding

23 werkdruk verlagende activiteiten

Yoga op het werk is het ontspanning moment voor bij jou op de werkvloer. De diverse yogahoudingen die je aanneemt tijdens een fijne sessie yoga

Bekijk
Yoga op het werk

Je hoeft de deur niet uit, want met onze Thuis Massage Bon komt de massage gewoon naar je toe. Waar en wanneer je wilt. Cadeautje

Bekijk
Thuis Massage Bon

Tijdens deze workshop wordt er onderzocht wat de fysieke belasting is van jouw werkplek en wat voor jou prettig werken is. Zo wordt er bekeken

Bekijk
Ergonomisch werken: jouw werkhouding verbeteren

Soms moet je er echt even uit. Ga een stuk rennen! Steviger dan een wandeling, effectief schud je alle werkgedachten van je af. Laat stress

Bekijk
Verminder werkstress, ga hardlopen

Je leeft zoals je ademhaalt. Dit klinkt misschien ‘zweef’, maar denk er maar eens over na. Wanneer je niet lekker ademt, raak je vanzelf verkrampt,

Bekijk
Workshop ademhaling tegen stressklachten

Lach jezelf gezond!De lach-kickstart is voor iedereen die in is voor een geintje, maar ook de bittere noodzaak begrijpt van een fit en vitaal lichaam.

Bekijk
Lach jezelf gezond!

Tijdens de workshop vitaliteit leer je als team hoe je beter in je vel kan zitten en wat voor mogelijkheden er allemaal zijn voor een

Bekijk
Workshop Vitaliteit: verhogen van vitaliteit?

Empowerment op het werk; gaaf! Maar wat is het eigenlijk precies? Kort samengevat kunnen we ‘empowerment' omschrijven als: het vinden en vergroten van je eigen

Bekijk
Empowerment & boxing

Regelmatig puur ontspannen door middel van een massage heeft aantoonbaar een positief effect op de werkzaamheden. Hiervoor kun je zo nu en dan een professionele

Bekijk
Workshop: zelf leren masseren

Zittend werk is niet goed voor je spieren, dat is over het algemeen wel bekend. De oplossing kan simpel zijn: denk aan een stoelmassage. En

Bekijk
Zeer gewaardeerd: stoelmassage

Het woord ‘werkgeluk’ klinkt wel heel erg blij. Maar dat mag ook, toch? Voelen jouw medewerkers werkgeluk tijdens hun werkdagen? Zorgt jouw organisatie voor voldoende

Bekijk
Wat is werkgeluk? Ontdek het nu!

Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor het digitaal leidinggeven. Hoe blijf je effectief geconnect met je medewerkers en zij met jou? Ook voor HR professionals

Bekijk
Vitaal Leiderschap voor managers

Hoe gemakkelijk zeggen jouw medewerkers ‘nee’? Vinden zij het lastig voor zichzelf op te komen en hoe weerbaar voelen zij zich in lastige situaties? Zeggen

Bekijk
Anti-stress workshop ‘hoe voorkom ik een burn-out?’

Soms lijkt de werkdruk niet zo hoog, maar ontstaan wel de bijpassende klachten. En klachten verdwijnen niet wanneer er niets verandert. Focus, energie en productiviteit

Bekijk
Workshop werk privé balans

Alle collega’s in vorm? Kies voor bootcamp op het werk. Met de focus op conditie, kracht en uithoudingsvermogen, schudt iedereen de werkstress tegelijk van zich

Bekijk
Bedrijfsbootcamp | Werk aan je teambuilding

Steeds meer bedrijven zien de waarde in van de positieve effecten van mindfulness trainingen. Het levert bij aan duurzame inzetbaarheid van je werknemers, zorgt voor

Bekijk
Workshop Mindfulness training voor bedrijven

Stoel op de verkeerde hoogte tegenover een scherm dat te laag staat of een muis die simpelweg niet bij jouw hand past. Vaak heb je

Bekijk
Werkplek onderzoek

Staat het al op jullie vitaliteitsprogramma? Stretchen op het werk. Want vergis je niet, rekken en strekken kan ontzettend veel verschil maken tijdens de drukte

Bekijk
Stretching workshop: ontspannen op werk

Effectief: workshop voedingHeb je medische klachten, zoals een hoge bloeddruk of hoog cholesterolgehalte, diabetes? Wil je afvallen? Wil je je energieker voelen? Op alle vragen

Bekijk
Gezonde voeding workshop

Stoel op de verkeerde hoogte tegenover een scherm dat te laag staat of een muis die simpelweg niet bij jouw hand past. Vaak heb je

Bekijk
Gezonde thuiswerkplek

Bam! Klap! Trap! Boosaardige energie eruit, frisse positieve energie erin. Kickboksen is niet voor niets ontzettend populair. Onder het mom van ‘sporten op het werk’

Bekijk
Workshop kickboksen op het werk

Een bank of tafelmassage op kantoorEen uitgebreide massage tijdens werktijd. Het is hier toch geen wellness oord?! Een kantoor is inderdaad geen ontspanningscentrum, maar dat

Bekijk
Tafelmassage of bankmassage op kantoor

Lachen is zo ontzettend belangrijk! En iedereen spreekt deze universele taal. Lach samen met je collega’s en kom snel op 1 lijn. Ontdek de leuke

Bekijk
Lachworkshop: zet je lachspieren aan het werk

Werkdruk is de druk die je ervaart op het werk. Werkdruk hoeft niet negatief te zijn, tenzij het veel werkstress oplevert. Te veel werkstress is ongezond en kan zelfs een burn-out opleveren. Het is daarom belangrijk om als werkgever na te gaan hoe veel stress jouw medewerkers ervaren. 

Wat is werkdruk?

Als werknemer heb je een bepaalde mate van inspanning nodig om je werk te kunnen uitvoeren. Een gezonde druk is zelfs noodzakelijk. Een deadline is een goed voorbeeld van een stok achter de deur om aan de slag te gaan. Maar wanneer wordt de werkdruk dan ongezond? Een te hoge werkdruk wordt veroorzaakt doordat de balans tussen werkbelasting en belastbaarheid van de individuele werknemer verstoord wordt. Je hebt als werknemer meer werk te doen dan dat je daadwerkelijk aan kan.

Een te hoge werkdruk kan leiden tot werkstress. Een lange periode met te veel werkstress kan leiden tot een burn-out. Als je burn out klachten hebt ben jij niet meer in staat om te werken.

Het verschil tussen werkdruk en werkstress

De termen werkdruk en werkstress zijn niet hetzelfde. Werkdruk is de druk die je op werk ervaart. Dit kan bijvoorbeeld de druk zijn die je ervaart voor het voltooien van een aantal taken binnen een bepaalde tijdspanne. Lukt het jou niet om het werk af te krijgen binnen de gestelde tijd of niet aan de gestelde eisen kunt voldoen, dan is de werkdruk te hoog. Een te hoge werkdruk zorgt voor aanhoudende stress.

Werkstress is de reactie die je ervaart op deze druk. Dit verschilt per persoon. We spreke van werkstress wanneer er een negatieve reactie op werkdruk is. 

Wat zijn de oorzaken van werkdruk?

Werkdruk treedt in de werkomgeving op wanneer je als werknemer het werk niet op tijd af kan maken of wanneer je niet kan voldoen aan de gestelde eisen die het werk stelt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld doordat materiaal niet goed werkt of door conflicten op de werkvloer. Ook kunnen weinig pauzes/ vakanties de werkdruk verhogen.

Een pauze of vakantie zijn goede momenten om te herstellen van de geleverde inspanning. Ook persoonlijke omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat je werkdruk ervaart. Bijvoorbeeld wanneer je moeilijk nee kunt zeggen of als je erg perfectionistisch bent.

Gevolgen van werkdruk

Werkdruk kan leiden tot stress en ziekteverzuim. Als dit voor een langere periode geldt, kan werkdruk zelfs leiden tot een burn-out. Als jouw werknemers langdurig te maken hebben met hoge werkdruk, raken zij niet alleen gestresst, maar ook gedemotiveerd.

Werkstress is een negatieve emotie. Negatieve emoties beperken je focus. Minder focus kan leiden tot minder plezier in je werk, vermoeidheid en een lagere productiviteit. Daar staat tegenover dat positieve emoties juist je geest verruimen, waardoor je creatiever en flexibeler wordt. Voor jou als werkgever is het dus belangrijk om na te gaan hoeveel stress jouw werknemers ervaren. 

Tips om de werkdruk te verlagen

Jouw eigen werkdruk verminderen kan op verschillende manier. Hieronder hebben wij een aantal tips om de werkdruk te verlagen:

Tip 1: Werknemers mee laten bepalen over hun werkinhoud

Laat jouw werknemer mee beslissen over hun werkinhoud en de manier waarop dit werk wordt uitgevoerd. 

Tip 2: Meer vrijheid om tijd in te delen

Geef jouw medewerkers meer vrijheid om hun eigen tijd in te delen. Denk hierbij aan de volgorde van taken uitvoeren, momenten waarop je pauze kunt nemen of verlof op kan nemen. 

Tip 3: Minder taken per individu of meer collega's

Zorg dat de taken goed verdeeld zijn. Heeft iemand teveel taken? Zorg dan dat een andere werknemer een taak overneemt. Of neem meerdere werknemers aan om taken per individu te verlagen. 

Tip 4: Organiseer het werk anders

Kijk of je als werkgever minder protocollen kan toepassen of kan zorgen voor een beter functioneel ICT systeem. Laat de betreffende medewerker meebeslissen over bepaalde organisatie onderwerpen. 

Tip 5: Steun je collega's en je leidinggevende bij de uitvoering van je werk

Help elkaar en geef elkaar feedback om het geleverde werk. Je kan van elkaar leren en samen voor betere prestaties gaan.  

Enkele bedrijven die je voor gingen

"Ontspannen en heerlijke stoelmassage"

Alle medewerkers die dit hebben mogen ondergaan vonden het super. Ieder kwartaal zullen we het voortzetten.  

Sabrina van Heerden - Verzorgende verantwoordelijke Omring

"Goede en geïnteresseerde masseurs"

Fijn en flexibel bedrijf, goede en vooral geïnteresseerde masseurs die graag hun bijdrage leveren.

Wobke Jongerden - HR Manager BovenIJ Ziekenhuis

Heb je een vraag?

Stuur een  Whatsapp bericht of bel ons op: 
085 - 303 81 94 of mail: info@defittemedewerker.nl

Offerte aanvragen

Meer dan 300 bedrijven gingen je al voor. 
Vraag een gratis offerte aan.

Heb je een vraag?

Stuur een  Whatsapp bericht of bel ons op: 085 - 303 81 94 of mail: info@defittemedewerker.nl

Offerte aanvragen

Meer dan 300 bedrijven gingen je al voor. Vraag een gratis offerte aan.